Silnik to jeden z najważniejszych elementów wyposażenia jachtu żaglowego. Silniki dla jachtów służą nie tylko jako napęd pomocniczy, lecz także wspomagają żeglugę w niesprzyjających warunkach atmosferycznych bądź przy jakichś awariach. Sprawne działanie silnika jachtowego wpływa znacząco na bezpieczeństwo załogi, jachtu, jak i również innych jednostek znajdujących się w pobliżu. W mniejszych i lekkich łodziach, zamiast żagli można użyć wioseł bądź pagajów. Większe i cięższe jachty kabinowe, które posiadają wysokie burty, powinny posiadać dodatkowe wspomaganie, niezwiązane z wiatrem.
Jakie są rodzaje silników?
Istnieją cztery rodzaje silników jachtowych: silniki dwusuwowe, silniki czterosuwowe, silniki elektryczne oraz silniki stacjonarne. Silnik dwusuwowy to prosta i odporna na awarie konstrukcja. Można natknąć się na modele, które nie posiadają nawet przekładni biegów, a steruje się w nich jedynie obrotami silnika. Silnik czterosuwowy jest silnikiem, który pracuje na benzynie z domieszką oleju. Pracuje ciszej niż silnik dwusuwowy i jest oszczędniejszy, lecz za to jest o wiele większy i cięższy. Silniki elektryczne są silnikami bardziej ekologicznymi niż silniki benzynowe. Ich główną zaletą jest to, że cicho pracują i można nimi pływać nawet tam, gdzie nie ma zgody na jednostki z napędem spalinowym. Problematyczne jest jednak fakt, że trzeba ładować akumulatory zasilające silnik. Silniki stacjonarne to silniki wysokoprężne wykorzystujące olej napędowy jako paliwo. Charakteryzuje się zwiększonym bezpieczeństwem obsługi oraz eksploatacji.

Z czego składa się jacht?
Jacht morski składa się z trzech części do łodzi: dziobowa część pokładu jachtu (fordecka), która okolona jest relingiem (charakterystyczna, zabezpieczająca barierka), tylny pokład jachtu (achterdeck), a pomiędzy przodem oraz tyłem rozciąga się półpokład. Silniki i agregaty morskie są przystosowane do specyficznych warunków na morzu. Efektywnie pracują przy wysokich obciążeniach przez dowolny czas, przy tym pozwala nawiązać łączność z innymi statkami oraz lądem w razie niespodziewanej awarii. Dzięki właściwej budowie wnętrze urządzeń jest zabezpieczone przed wysokim poziomem wilgotności, bujaniem i różnego rodzaju uszkodzeniami mechanicznymi. Jednostka jest w stanie napędzić nawet skomplikowane sprzęty umieszczane na statkach.